-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:7775 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

عهدي كرده بودم و بعد از سه سال برآورده شد، ولي براساس يك سري مشكلات به هم خورد؛ يعين نذر كرده بودم كه اگر آرزوي من برآورده شود، كاري انجام دهم، ولي حالا آرزوي من برآورده نشده است آيا به نظر شما من بايد نذرم را ادا كنم؟

سؤال مبهم است، نفهميديم آن چه آرزو كرديد، برآورده شد، يا نشد. حكم مسئله روشن است. اگر كسي نذر كند يا با خدا عهد نمايد اگر به حاجت شرعي خود برسد، كار خيري را انجام دهد، بعد از آن كه حاجتش برآورده شد، بايد آن كار را انجام دهد.(1)

اگر به نظر شما آرزويتان محقق شده است، ميبايست به نذر عمل كنيد و اگر محقق نشده است، بر شما تكليفي نيست.

در نذر و عهد صيغه يا لفظي كه دلالت بر آن كند لازم است، اما لازم نيست عربي باشد، مثلاً اگر بگويد: چنان چه مريض من خوب شود، براي خدا بر من است (بر من واجب است كه براي رضاي خدا) هزارتومان به فقير بدهم، اين نذر صحيح است.(2) نيز نذر كننده بايد مكلف و عاقل باشد و به اختيار و قصد نذر كند، بنابراين نذر كردن كسي كه او را مجبور كردهاند، يا به واسطه عصباني شدن، بي اختيار نذر كرده است، صحيح نيست.(3) نيز در صحت نذر زن اجازه شوهر لازم است و در نذر ميبايست انجام كاري را نذر كند كه برايش ممكن و مقدور باشد وگرنه باطل است.(4) احكام و جزئيات ديگري در نذر وجود دارد كه خوب است به جزئيات احكام نبذر كه در توضيحالمسائل مراجع آمده است توجه داشته باشيد، بعد از آن اگر ابهامي براي شما باقي ماند؛ با مشخص كردن سؤالتان با ما مكاتبه نماييد. قم، صندوق پستي 197. واحد پاسخ به سؤالات

پينوشتها:

1 - توضيخالمسائل مراجع، ح 2، ص 552.

2 - همان، ص 541.

3 - همان، ص 542.

4 - همان، ص 543 - 544.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.